28/2

29 februari 2016 - Fort Lauderdale, Florida, Verenigde Staten

Ik schrijf mijn naam er niet meer boven, ik heb na 1 dag al begrepen dat dit mijn taak is geworden.

Het slapen is niet iedereen goed bevallen. Ruimte zat, maar als de een draaide, draaide de ander mee. Ook begon af en toe de airco te blazen (de gordijnen stonden bol) en alhoewel dat lekker fris was, maakt dat ding ook geluid. Maar alles went.

Dan het ontbijt. Een ruimte vlakbij het zwembad. Herrie van verre, harde muziek in de sfeer van Runaway en Hotel California. We zaten nog niet of een heer in vreemd pak kwam met luide stem vertellen dat hij een goocheltruc kende met een crackertje. Het afroepen van groepen met de aanspreektitel ' hé guys' onderbrak zijn vermaak. Er vertrokken een aantal boten vanmorgen (Wij zijn echt de enigen niet die een cruise maken!) en dat gaf de nodige reuring, zowel in de lange rijen voor het buffet (als je geen wafel wilt, dan hoef je niet in de rij te staan!) als in allerlei andere ruimtes van het hotel. Onze (Hollandse) eerste indruk op de eerste dag: Het is overweldigend! We moeten echt even acclimatiseren. De omgeving is prachtig met al die palmbomen. Vakantie! Het ontbijt bestond uit een ijskoud ei, wat yoghurt met vlokken, een banaan en thee of koffie Je kon natuurlijk ook voor een donut gaan, of voor een zelfgebakken wafel. Die hebben we wel even geproefd, omdat er een overgebleven was (zeker van een vertrekkende bootganger).

Na het ontbijt werden de taken als vanzelf verdeeld: Elfriede en Therese bedachten en besproken de plannen voor onze besteding van de dag met Cara van de receptie, Nancy betaalde alles, nadat ze ons van 60 dollars ieder had weten te verlossen. De anderen wachten geduldig af, liepen een rondje om het hotel of bezochten de inpandige winkeltjes.

Met de hotelshuttle vertrokken we naar de watertaxi. De man die onze groep inlaadde, gaf ons de zegen mee: Take care of the driver, God bless you and have fun.

De watertaxi was fun.Het was zo'n hop on-hop off arrangement. Ft Lauderdale kent een delta/rivier met haventjes waaraan kapitale villa's staan, echt van de rijken van de VS. Ik ken ze niet, maar Elfriede zat af en toe te knikken van: o, die. Het was werkelijk een mooi gezicht. En de temperatuur! Die steeg tot boven de 20 graden vandaag. De zon was al heet. De wind woei behoorlijk, dus met een t-shirt en af en toe een vestje kwamen we de dag door. Bij het strand zijn we uitgestapt en langs de boulevard gelopen. Wat een strand met die palmbomen en leuke stoelen , barbecue-plaatsen zelfs. Heerlijk om daar langs te lopen. De zee was eerst nog grijs, maar werd later groen en blauw. Natuurlijk hebben we buiten geluncht, ook weer in de herrie, nu van een klaterende waterval. De maaltijd (fish en chips, salades, cheese macaronie met shrimps, niet per persooon!) was zo overvloedig dat we meenden voor de hele dag genoeg te hebben gehad. Het was wel even lekker na het uiteindelijk karige voedsel op de vliegreis. Met wat fruit konden we de dag dan wel besluiten. Geen groentewinkel of supermarkt te ontdekken echter. Dus toen moesten we wel aan de cheesecake met thee, koffie, bier of milkshake. 4 Stukken voor 6 personen en nog konden we alles niet op.

Daarvoor hadden we een hele tijd van het varen op het water genoten. Je weet ook niet wat je ziet aan grote jachten. Amerikanen laten zien wat ze hebben. Op de laatste tocht van de watertaxi, in het donker, was er bijna een aanrijding met zo'n jacht. Getoeter en remmen van onze boot, een opgestoken vinger van de andere partij. Het was niet verheffend, maar we hebben het overleefd, we hoefden niet de zwemvesten aan waarover we wel vier keer vandaag gehoord hadden dat als de bemanning die aan zou trekken, het voor ons misschien ook raadzaam zou zijn... Niet erg dwingend dus. Er zijn ondanks dat je denkt: er zijn minder regels, toch veel regels.  Alles is groot en moet vlug, terwijl er door het overgewicht en de handicaps van aardig wat Amerikanen heel langzaam wordt gelopen. Daar hebben we aardig wat discussies over en over andere zaken; er wordt heel wat afgepraat. Over van alles en nog wat, ook over jullie.

Fauna vandaag: pelikanen, leguaan, roofvogels(sperwer-achtig).

1. Hanneke van stralen:
    29 februari 2016
    Cobi, ik begrijp wel dat dit jouw taak is geworden, wat schrijf je leuke verhalen. Leuk om zo meegenomen te worden op jullie reis!
  2. Dik:
    1 maart 2016
    Prachtige verhalen! Hie is het op de boot?
  3. Elly Ram:
    1 maart 2016
    Leuk om zo met jullie " mee te reizen" Heel veel plezier met elkaar, maar dat zal zeker lukken zo te lezen !